Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder staan veelgestelde vragen. We kunnen ons voorstellen dat jouw vraag hier niet tussenstaat, of dat de beantwoording van jouw vraag niet helder of volledig is. Neem dan contact met ons op. Onze contactgegevens vind je hier.

Inhoud

De vragen zijn ingedeeld in de volgende categorieën:

1. Algemeen

2. Boeking

3. Uitvoering van de werkzaamheden

4. Verantwoording, kosten en betaling

5. Verantwoordelijkheden van de klant

6. Schade

7. Voorwaarden

 

1. Algemeen

 

Ben je aanbieder of wil je dat worden?

Ben je aanbieder of wil je dat worden en heb je vragen? Kijk dan hier.

 

Wat is mpij.nl?

Mpij.nl is de website voor alle diensten in en rondom het huis. Via mpij.nl regel je snel en eenvoudig een betrouwbare aanbieder. Aanbieders helpen jou bijvoorbeeld je huis schoon te maken, klussen in huis uit te voeren of je tuin te onderhouden.

Mpij.nl bestaat uit particulieren, kleine zelfstandigen en bedrijven, die voor een redelijke vergoeding hun diensten aanbieden aan andere particulieren in de buurt.

Het doel van mpij.nl is mensen in de buurt met elkaar in contact te brengen en elkaar te helpen. Samen bereik je immers meer dan alleen.

 

Hoe werkt mpij.nl?

Je selecteert een dienst, vult je postcode in en mpij.nl laat voor jouw relevante profielen in jouw buurt zien. Je kunt eventueel filteren op beschikbaarheid en sorteren. Kies de aanbieder waarmee je in zee wil gaan en druk op 'afspreken'. Je komt nu in een scherm waar je concreet kunt vertellen wat je wil en wanneer je wil afspreken. Dit bericht gaat rechtstreeks naar de aanbieder.

Het is mogelijk om te chatten met de aanbieder. Evt. vragen of nadere kennismaking kan op die manier worden afgestemd. Het werkt heel handig!

Zijn jullie het direct eens over de opdrachtomschrijving, de datum en tijd, dan is het aan de aanbieder om in het dashboard de opdracht 'goed te keuren'.

Zodra de aanbieder heeft geaccepteerd, is de afspraak geregeld. Snel en simpel!

Als klant vragen we je nog wel om datum en tijd te bevestigen, ga hiervoor naar je dashboard (akkoord klant nog)!

Als Klant en aanbieder beiden hebben bevestigd, staat de opdracht in het systeem als ingepland.

Mocht je als klant de datum en tijd (per ongeluk) vergeten te bevestigen of bel je niet tijdig af, dan mag de aanbieder ervan uitgaan dat de afspraak (gewoon) doorgaat en komt hij/zij de dienst graag verlenen.

Zijn er onduidelijkheden of gaat het afspreken niet zoals gewenst, wij helpen graag, neem gerust contact met ons op.

 

Is de aanbieder in dienst van mpij.nl?

Nee, mpij.nl verbindt alleen vraag en aanbod van de diensten. De aanbieders werken als kleine zelfsstandigen of als particulieren via de Regeling dienstverlening aan huis. Aangesloten bedrijven (met personeel) werken niet via de regeling dienstverlening aan huis. De aanbieder is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk.

 

Wat is de Regeling dienstverlening aan huis?

Met de Regeling dienstverlening aan huis kan een particuliere opdrachtgever iemand voor maximaal 3 dagen per week in dienst nemen voor werk in en om het huis. De Regeling ontslaat deze opdrachtgever van het betalen en afdragen van belastingen en sociale lasten en van de verplichting een administratie bij te houden.

Het doel van de Regeling is stimulering van de markt voor persoonlijke dienstverlening. Dit wordt bereikt door werkgeverslasten te vermijden en de lastendruk te verminderen. Daarnaast beoogt de regeling de morele bezwaren om een dienstverlener in te huren weg te nemen.

Meer informatie over de regeling vind je op de site van de overheid. Kijk hier.

 

Wat houdt de screening in?

Alle aanbieders moeten bij het aanmaken van hun profiel informatie verstrekken over hun identiteit, ervaring en opleidingsachtergrond. Op basis van het ingevulde profiel kunnen wij de aanbieder aanvullende vragen stellen. Onze screening verloopt veelal op basis van telefonisch contact en via e-mail.

Zodra de eerste boekingen verricht zijn word je gevraagd een beoordeling te schrijven. Voor latere klanten zijn deze beoordelingen zichtbaar. Geef een beoordeling, het is zo gedaan en handig voor anderen!

 

2. Boeking

Ik heb een geschikt profiel gevonden. En nu?

Je hebt een geschikt profiel gevonden en je wilt de aanbieder boeken? Dan verloopt het proces als volgt:

  1. Je maakt een account aan.
  2. Je stelt een afspraak voor aan de aanbieder. Hierbij kun je toelichten wat je verwachtingen over de afspraak zijn en wanneer de afspraak plaats moet vinden.
  3. De aanbieder kan - na aanvullende vragen te hebben gesteld via de chat - de opdracht accepteren of weigeren.
  4. Accepteert de aanbieder de opdracht dan is de afspraak geregeld. De opdracht staat!
  5. Als klant vragen we je nog wel om datum en tijd te bevestigen, ga hiervoor naar je dashboard (akkoord klant nog)!
  6. Als Klant en aanbieder beiden hebben bevestigd, staat de opdracht in het systeem als ingepland.
  7. Je hebt altijd de mogelijkheid om te chatten met jouw aanbieder. In de chat kun je vragen stellen en concrete afspraken maken over de uitvoering van het werk.

Mocht je als klant de datum en tijd (per ongeluk) vergeten te bevestigen of bel je niet tijdig af, dan mag de aanbieder ervan uitgaan dat de afspraak (gewoon) doorgaat en komt hij/zij de dienst graag verlenen.

 

Waarom moet ik eerst een account aanmaken?

Bij mpij.nl vinden we betrouwbaarheid, veiligheid en gelijkwaardigheid belangrijk. Jij wilt weten wie de aanbieder is en de aanbieder wil graag weten wie jij bent. Daarom vragen we je eerst een account aan te maken. 

Daarnaast krijg je met het aanmaken van een account toegang tot jouw persoonlijke omgeving. Hierin staat alle relevante informatie over al je boekingen en betalingen.

 

Wanneer betaal ik als klant?

Bij mpij.nl betaal je vooraf of ontvang je in overleg met onze partner een factuur na afloop van de dienstverlening. We houden wel graag de kosten laag. De aanbieder ontvangt het geld voor het werk altijd achteraf. Gaat er iets niet naar je zin, geef dit dan direct aan ons door. Dan zullen wij de betaling aan de aanbieder opschorten totdat alles naar tevredenheid is opgelost. 

 

Wat gebeurt er als mijn aanbieder niet of traag reageert op mijn vragen?

Als de aanbieder niet of te traag reageert of je hebt andere bedenkingen, neem dan contact met ons op. Wij bieden je de mogelijkheid om een andere aanbieder te selecteren. Lukt dat niet, en heb je vooraf betaald dan krijg je je geld terug.

 

3. Uitvoering van de werkzaamheden 

Wat moet ik doen voordat de aanbieder langskomt?

Via de button chatten maak je alle afspraken met de aanbieder. Jouw aanbieder zal ook aangeven wat hij of zij verwacht. Verder adviseren wij met klem dat je de eerste keer persoonlijk kennis maakt. Leid de aanbieder door je huis en maak je verwachtingen naar de aanbieder duidelijk. Leg ook deze afspraken zoveel mogelijk vast in de chat, zodat je dit later nog eens na kunt kijken. Vraag bij de eerste kennismaking ook om de legitimatie van de aanbieder.

Let op: Zorg voor een veilige werkomgeving en vermijd gevaarlijke situaties.

 

Wie regelt schoonmaakspullen, gereedschap, etc?

Hierover maak je afspraken met de aanbieder. In veel gevallen zal de aanbieder de materialen gebruiken die jij beschikbaar stelt. Zorg er dus voor dat er voldoende schoonmaakmiddelen in huis zijn. Gaat het om een klus, dan zal de aanbieder vaak kiezen voor zijn eigen gereedschap.

Het gebruik van gereedschap is verdisconteerd in de uurprijs. Wordt er materiaal verbruikt of speciaal ingekocht, reken dit dan zelf af.

 

De aanbieder komt niet of is te laat?

Komt de aanbieder niet of is deze te laat? Maak onderling afspraken over het later uitvoeren van de werkzaamheden. Leg ook dit vast in de chat. Kom je er onderling niet uit, neem dan met ons contact op. Wij zoeken dan een oplossing.

 

Niet tevreden?

Ben je niet tevreden over de kwaliteit van de geleverde diensten? Bespreek dit dan samen met jouw aanbieder. Kom je er onderling niet uit, neem dan met ons contact op. Wij zoeken dan een oplossing.

 

Waarom de beoordeling?

Na iedere uitgevoerde dienst word je gevraagd een beoordeling uit te voeren. We verzoeken je deze eerlijk en respectvol in te vullen. Met opbouwende kritiek kan de aanbieder zichzelf verbeteren. Complimenten zijn natuurlijk ook welkom. Een goede beoordeling levert de aanbieder meer werk op.

De aanbieder zal ook jou beoordelen. Wij geloven bij mpij.nl in een gelijkwaardige samenwerking.

 

4. Verantwoording, kosten en betaling

 

Het werk is uitgevoerd. En nu?

Nadat het werk is uitgevoerd zal de aanbieder de bestede uren en eventuele extra kosten vastleggen. Je ontvangt hiervan een verantwoording. Deze verantwoording bevat tevens een opgave van het totale kostenbedrag. Is het kostenbedrag hoger dan het betaalde voorschot, dan vragen we je het verschil bij te betalen. Is het kostenbedrag lager dan het betaalde voorschot, dan ontvang je binnen 5 dagen het verschil terug.

Let op: op dit moment is het nog niet mogelijk extra kosten via ons platform in rekening te brengen. Maak over de betaling hiervan onderling afspraken. Kom je er niet uit, laat ons dat weten. Wij verwachten deze functionaliteit binnenkort wel te kunnen bieden.

 

Ik ben het niet eens met de uren en kosten. En nu?

Ben je het niet eens met de uren en kosten die de aanbieder verantwoordt, neem dan eerst contact op met de aanbieder. Kom je er niet uit, neem dan met ons contact op. Doe dit zo snel mogelijk, dan kunnen wij een eventuele betaling aan de aanbieder stopzetten. Pas nadat alle problemen en onduidelijkheden zijn weggenomen zullen we de aanbieder betalen.

 

Hoe kan ik betalen?

Betaling kan rechtstreeks per bank of gaat met een iDeal link. Je ontvangt bij de verantwoording per e-mail een bankrekeningnummer of een link die je naar jouw bankomgeving leidt. Je logt in op de gebruikelijke manier bij je bank en autoriseert de betaling.

 

5. Verantwoordelijkheden van de klant

Kritische houding

Als klant ben jij opdrachtgever van de aanbieder. Dit schept verplichtingen. Wees redelijk en reëel in je verwachtingen naar de aanbieder. Zo kun je niet je hele kinderfeestje laten begeleiden door een enthousiast zestienjarig meisje, dat zich zojuist heeft aangeboden voor haar eerste oppasklus.

Stel daarom vooraf ook kritische vragen. Jij moet overtuigd zijn dat de aanbieder de klus aankan.

 

Vraag om legitimatie

Vraag bij de eerste kennismaking om een legitimatie. En laat ook je eigen legitimatie zien. Leg de gegevens vast, dan weet je met wie je zaken doet.

 

Communiceer via de chat

Afspraken en instructies kun je mondeling maken, maar het is altijd beter deze onderling te bevestigen. Dan is de kans op misverstanden kleiner. De chats blijven bewaard en kun je in je persoonlijke omgeving nazien.

 

Veilige omgeving

Als opdrachtgever moet je zorgen voor een veilige omgeving. Let er dus op dat er bij de klus geen spullen in de weg staan of dat je kind er rondkruipt.

Zorg er verder voor dat kostbaarheden en geld niet voor de grijp liggen. Heb je kwetsbare spullen waar je aan gehecht bent, zorg dan dat deze zijn opgeborgen.

 

Help elkaar en je aanbieder: schrijf een beoordeling

Ben je tevreden? Laat het weten! Je aanbieder zal hier erg blij mee zijn.

Ben je niet tevreden? Geef de aanbieder de kans het op te lossen. Gaat het daarna nog niet goed, dan heb je alle reden om een kritische beoordeling te geven. Houd je kritiek wel opbouwend en respectvol.

 

6. Schade

Schade wordt in alle gevallen door aanbieder en vrager zelf bespreekbaar gemaakt met als doel te komen tot een oplossing.

 

7. Voorwaarden

 Waar kan ik de voorwaarden van mpij.nl terugvinden?

Mpij.nl hanteert algemene gebruiksvoorwaarden voor het gebruik van de website. Deze vind je hier.

Als je een klus boekt bij een aanbieder, dan komt er tussen de aanbieder en de opdrachtgever een dienstverleningsovereenkomst tot stand. Deze vind je hier.