Veelgestelde vragen aanbieders

Mpij.nl: Dé bemiddelsite voor diensten in en rondom het huis!

Op deze pagina leggen we je uit hoe je aanbieder kunt worden en waarom dat zo leuk is.

 

  1. Aanbieder worden
  2. Het financiële plaatje
  3. De opdracht uitvoeren
  4. Beschikbaarheid
  5. Ik ben ziek/verhinderd
  6. Mijn rechten en plichten
  7. Stoppen

 

1. Aanbieder worden

Wat is een aanbieder?

Een aanbieder is iemand die voor particuliere klanten diensten wil uitvoeren. Een aanbieder kan een particulier of een bedrijf zijn.

 

Welke diensten bemiddelt mpij.nl?

Mpij.nl richt zich op huishoudelijke hulp, klusjes- en tuinwerkzaamheden, oppassen, bijles, koken, enzovoort. Afhankelijk van de wensen van de klanten en aanbieders zullen we snel meer diensten aanbieden.

 

Waarom werken via mpij.nl?

Mpij.nl is niet de enige aanbieder, maar we zijn wel de eerste die de aanbieder centraal zet. Hoe we dat doen? Ten eerste gaan wij, zodra jij je profiel op ons platform zet, actief op zoek naar werk voor jou. Werk bij jou in de buurt.

Werken als aanbieder doe je vaak alleen. Daarom organiseert mpij.nl bij jou in de buurt regelmatig bijeenkomsten. Zo kun je leuke contacten opdoen. Ook geven we cursussen, waarbij je leert je werk beter en sneller te doen.

Verder ondersteunt ons platform je met het maken van afspraken en kun je hierin je uren bijhouden. De financiele afwikkeling doen wij ook voor je, zodat jij niet met contant geld over straat hoeft. Wel zo prettig!

 

Waarom aanbieder worden?

Het is een snelle en eenvoudige manier om geld te verdienen. Je kunt diensten aanbieden waar jij goed in bent of die jij leuk vindt. Je bent eigen baas, dus je bepaalt zelf je werktijden, je tarief en voor wie je werkt.

 

Hoe kan ik een aanbieder worden?

Je drukt op de knop ‘ik wil aanbieder worden’. Je vult daarna je naam, e-mail adres en telefoonnummer in. Voer verder ook een wachtwoord in. Je hebt nu een account aangemaakt.

Nadat je een account hebt aangemaakt kom je in een scherm, waarbij je jouw diensten en jouw profiel kunt invullen. Geef een goede beschrijving van jezelf en van de diensten die jij wilt gaan uitvoeren.

Een uitgebreide beschrijving van het aanmeldproces vind je hier.

 

Ik ben aanbieder. En nu?

Op het moment dat klanten op ons platform diensten kunnen selecteren die jij aanbiedt, je woont in de buurt en bent beschikbaar, zien zij jouw profiel. Ze kunnen jou nu benaderen voor een klus. Je ontvangt hiervan bericht in je berichten-/chatbox en per e-mail.

Reageer altijd snel, ook als de vraag van de klant jou niet uitkomt!

Komt de vraag van de klant wel goed uit, overleg dan via de chat wat het werk inhoudt, voor hoeveel uur en wanneer het uitgevoerd moet worden. Zorg dat je zoveel mogelijk alle relevante vragen hebt gesteld en maak een concrete afspraak. Accepteer de opdracht pas als alles duidelijk is.

Zorg ervoor dat je deze afspraak en het verwachte aantal uren en kosten in jouw persoonlijke omgeving goed hebt vastgelegd. Op basis hiervan gaat de klant nu betalen.

 

2. Het financiële plaatje

Hoe werkt de betaling?

De klant betaalt mpij.nl vooraf of direct na de opdracht; hierna wordt jouw vergoeding overgemaakt.

Nadat je het werk bij de klant hebt uitgevoerd, leg je vast hoeveel uren je hebt gewerkt en welke kosten je hebt gemaakt. De klant ontvangt hiervan een door ons opgemaakte verantwoording. Een eventueel verschil tussen een vooraf ontvangen voorschotbetaling en de verantwoording wordt met de klant verrerekend. Dat betekent dat de klant teveel betaalde bedragen terugontvangt of alsnog iets moet bijbetalen. 

Zodra alles in orde is, dus zodra de definitieve betaling van de klant binnen is, ontvang jij binnen 5 werkdagen de betaling op het opgegeven bankrekeningnummer.

 

Hoeveel ga ik verdienen?

Je bepaalt zelf je uurtarief. Je bepaalt zelf hoeveel uur je wilt werken.

 

Hoe stel ik mijn uurtarief vast?

Je mag dit zelf bepalen, maar hou wel rekening met het wettelijk minimumloon. Je mag in het tarief ook je ervaring en opleiding tot uitdrukking brengen. Daarnaast moet je in je tarief rekening houden met een opslag voor vakantiegeld, vakantiedagen en ziekte. 

Wij adviseren de volgende minimumtarieven (inclusief vakantiegeld, vakantiedagen en ziekte) te hanteren: 

Minumumtarief per 1 januari 2017 per uur

23 jaar en ouder € 10,80

22 jaar € 9,20

21 jaar € 7,90

20 jaar € 6,70

19 jaar € 5,70

18 jaar € 5,00

17 jaar € 4,30

16 jaar € 3,80

15 jaar € 3,30

Voor de laatste actuele informatie, zie bijgevoegde links van de rijksoverheid:

Rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/bedragen-minimumloon/bedragen-minimumloon-2019

Rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/rekenhulp-minimumloon-berekenen

 

Hoeveel verdient mpij.nl?

Mpij.nl ontvangt een vergoeding op de uurtarieven. Deze vergoeding is 10%. Daarvoor leveren wij de volgende diensten:

  • We zorgen er voor dat jouw profiel goed vindbaar is door middel van ons platform.
  • We maken reclame, zodat je veel meer kans maakt op het krijgen van werk.
  • We helpen je bij de opmaak van je profiel.
  • We innen het geld van de klant en betalen dit aan jou uit.
  • We betalen 21% btw aan de belastingdienst over de ontvangen opslag en derde fee.
  • Je kunt gebruik maken van alle gemakken die ons platform biedt: de chatfunctie om met je klant afspraken te maken, een urenregistratie en vastlegging van je gewerkte en betaalde uren.
  • Daarnaast gaan we in de toekomst allerlei aanvullende diensten bieden. Je hoort hierover snel meer.

 

3. De opdracht uitvoeren

Ik ben benaderd voor een opdracht

Iemand heeft jouw profiel gezien en zijn kans gepakt! Je bent uitgenodigd voor een opdracht. Vraag aan de klant zoveel mogelijk informatie: waar gaat het om, wat wordt er van mij verwacht?

Stel op basis hiervan jezelf de vraag: kan en wil ik dat? Twijfel je, laat dit dan de klant ook weten. Samen komen jullie er dan wel uit.

Ben je enthousiast, of tenminste tevreden, accepteer dan de opdracht. De klant betaalt nu eerst een voorschot. Daarna is de opdracht een feit. Gefeliciteerd!

 

Ik ben het niet eens met het aantal uren

De klant heeft mij geboekt, maar het aantal uren klopt niet. Geef dit aan bij de klant. Je kunt de klant vragen uren bij te boeken of je kunt de extra uren achteraf boeken en in rekening laten brengen. Let op: bij achteraf in rekening brengen is er een risico dat de klant niet betaalt. Op dat moment krijg jij ook niet betaald. Als je naar tevredenheid hebt gewerkt is dat risico niet heel groot, maar toch...

 

Ik ga voor de eerste afspraak

Ga je voor je eerste afsraak let dan op de volgende punten:

1. Uitgangspunt is dat je je altijd veilig moet voelen. Doe je dat niet, ga dan weg.

2. Je kunt overwegen iemand mee te nemen. Zeker als je nog geen 18 jaar bent, is het prima om je vader of moeder of een vriend/vriendin mee te vragen.

3. Neem legitimatie mee. De klant zal hier om vragen. Vraag ook de klant zijn/haar legitimatie te laten zien.

4. Maak duidelijke afspraken en wissel contactgegevens uit. Let op: leg afspraken zoveel mogelijk vast in de chat. Hierdoor kun je altijd teruggrijpen op de afspraken, mocht er later iets onduidelijk zijn.

 

Ik voer de opdracht uit

Je eerste opdracht is een mooi moment! Je bent zelfstandig en geld aan het verdienen. Hoe je de opdracht uitvoert, daar bemoeien wij ons niet mee. We gaan er van uit dat je je best doet en goede afspraken maakt met de klant.

 

De klant is niet tevreden

Is de klant niet tevreden, probeer dit dan in overleg op te lossen. Kom je er ook dan niet uit, neem dan contact met ons op.

 

De klant is wel tevreden

Dat horen we graag! En het is de beste reclame voor je zelf. Vraag de klant een uitgebreide beoordeling te schrijven. We willen ook dat jij een beoordeling schrijft over de klant. Want wij vinden jouw ervaring zeker zo belangrijk!

 

 4. Beschikbaarheid

 Hoe geef ik door wanneer ik kan werken en wanneer niet?

Je kunt zelf je beschikbaarheid invullen in je eigen omgeving.

Let erop dat je dit overzicht actueel houdt. Heb je een cursus op dinsdagavond? Ga je op vakantie? Werk dan het overzicht even bij.

 

5. Ik ben ziek/verhinderd

Ik ben ziek/verhinderd

Vervelend! Stuur een sms of whatsapp naar je klant. Vermeld het ook in de chat. Dan is dat duidelijk.  En registreer dat je niet geweest bent door in het urenoverzicht 0 uren te vermelden.

Je krijgt bij ziekte niet doorbetaald. Neem hiervoor een vergoeding mee in je uurtarief. 

 

6. Mijn rechten en plichten

 

Kom ik in dienst van mpij.nl?

Nee. Mpij.nl bemiddelt tussen klant en aanbieder. Je bent dus zelfstandig en valt als particulier onder de Regeling dienstverlening aan huis (voor deze regeling: kijk hier). Dit houdt in dat jouw tarief een bruto tarief is en dat je hierover zelf nog belasting moet afdragen. Het tarief is ook inclusief vakantiegeld en vakantiedagen.

 

Krijg ik doorbetaald als ik ziek word?

Nee. Als je ziek wordt krijg je niets betaald. Let er dus op dat je hiermee rekening houdt bij het vaststellen van je uurtarief.

 

Ben ik verzekerd als ik mijn diensten aanbied?

Tenzij je hiervoor een aparte verzekering hebt afgesloten, worden diensten aan huis doorgaans niet gedekt door je eigen aansprakelijkheidsverzekering. Het is ook niet altijd duidelijk of jij aansprakelijk te stellen bent als je in dienst van jouw klant enige schade veroorzaakt. Een lastige situatie dus, waar verzekeraars momenteel zelf een antwoord op proberen te vinden. Wij adviseren je in de tussentijd hierover in ieder geval te overleggen met je klant. 

Mpij.nl werkt hard aan een oplossing met verzekeraars om dit in de toekomst te ondervangen.

 

7. Stoppen

Ik wil stoppen. Hoe doe ik dat?

Jammer, maar er zijn tijden van komen en tijden van afscheid nemen. We vonden het fijn dat je er was en bedanken je voor jouw inzet.

Opzeggen kun je doen door ons een mail te sturen. Vermeld duidelijk in het onderwerp 'ik wil stoppen'. Wij zetten dan je account op in-actief en/of heffen je account op binnen 24 uur. Je profiel kan dan niet meer gevonden worden, omdat het niet langer op het platform wordt aangeboden.