Goede voornemens


Het gaat niet om stoppen met roken, meer sporten of afvallen. Jouw goede voornemens voor 2018 zitten in heel andere dingen, die verder gaan en je misschien wel gelukkiger maken dan je tot nu toe was. Hieronder staan ze!

Alvast een tip vooraf. Met je goede voornemens hoef je geen wereldschokkende dingen te doen of bewondering te genieten. De goede voornemens die hieronder staan maken vooral jezelf trots en soms heel blij. Je hoeft ze trouwens ook niet allemaal te realiseren in januari. Het jaar is twaalf maanden lang en de rest van je leven waarschijnlijk nog veel langer (daar gaan we wel vanuit). Nog een tip: Met deze goede voornemens kun je elk moment beginnen, elke keer weer.

Stel doelen klein en haalbaar

Een positieve instelling brengt je een heel stuk verder dan negativiteit. Maar voor sommigen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dat? Het begint allemaal in ons hoofd, mét de juiste mindset. Stel je doelen klein en haalbaar. Dan zul je ze sneller realiseren en dat geeft een goed gevoel. Stel ook niet teveel doelen. Want vele kleintjes maken toch weer groot. Werk er met aandacht en regelmaat aan. En geloof er ook écht in.

Meer bewuste tijd met de naasten in je omgeving

Wat is het leven zonder familie en kinderen? Niets toch? Laten we deze hier meteen op de eerste plek zetten. Want liefde geven kost niets en levert zóveel op.

Dwing jezelf wekelijks tijd in te ruimen om je familie op te zoeken. Vergeet niet je tante die sinds het overlijden van haar man alleen door het leven moet. Voor haar is een uurtje aandacht belangrijk. Natuurlijk komt ze niet zelf naar jou toe om die te vragen, maar juist daarom verdient ze die aandacht zo.

En denk aan quality time met je kinderen. Een kind dat voldoende aandacht krijgt van pap en mam voelt zich geliefd en gewaardeerd. Dat is toch iets wat iedere ouder wil.

Less is more

We hebben écht niet ‘meer’ nodig om gelukkig te zijn. Het is juist de kunst om kracht te halen uit de kleine dingen. Maak wekelijks een top 5 van dingen waar je dankbaar voor bent. En bewaar deze lijstjes om er nog eens naar te kijken. Of beter nog: hang ze ergens op. Geen mooier kunstwerk dan deze lijstjes op een mooie plek.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van het feit dat je partner al boodschappen heeft gedaan, zodat jij dat niet meer hoeft te doen. Of dat je fiets er niet stond toen je hem even vergeten was op slot te zetten.

Het beste is om dit meteen te doen zodra je wakker wordt, zodat je de dag positief begint. Je zult zien dat het je hele dag opbeurt en naar zonniger perspectief brengt. Deze methode laat je inzien wat je voor geweldige dingen in je leven hebt en meemaakt. Groots is niet belangrijk, genieten van het kleine des te meer.

Niet elke dag uit 2018 hoeft geweldig te zijn

Het is niet de bedoeling dat je van elke dag uit 2018 de beste dag van je leven wilt maken. Daarentegen is het helemaal niet erg als je je een dag even wat minder voelt. We zijn geneigd om continu een piek te willen in ons leven, maar zo werkt het nou eenmaal niet. We hebben pieken omdat we ook dalen meemaken.

Goede dagen en mindere dagen, voor ons de kunst om daar balans in te vinden. Wees eerlijk tegen jezelf, probeer niet geforceerd overal gelukkig om te zijn. Is het vandaag niet jouw dag? Dan is dat helemaal oké. Blijf er niet over piekeren, maar leer het te relativeren en los te laten.

Tijd voor jezelf

Heb je een echte passie of hobby, besteed daar dan extra veel tijd aan in 2018. Een passie of een hobby die je samen kunt delen met anderen is een essentieel onderdeel van geluk en een zinvol leven.

Hobbies zorgen ervoor dat we de deur uit gaan, mensen ontmoeten die we anders nooit tegen het lijf zouden lopen. Hobby’s voegen lagen toe aan onze identiteit, rijkdom en aan ons zelfconcept.

Mensen omgeven zich graag met anderen die een passie hebben. Schijnbaar voelen we ons dan niet alleen meer geïnspireerd, maar willen vervolgens zelf ook inspirerend zijn voor anderen en een actiever leven leiden.

Toch wat meer bewegen in 2018

We komen toch nog even terug op dat sporten. Ja dacht je nu echt dat je dat kon schrappen? Stress is de grootste boosdoener in ons dagelijkse leven. Hoe minder stress, hoe gelukkiger en productiever we zijn. Elke dag een half uur intensief bewegen kan er al voor zorgen dat onze stresslevels dalen. Dus of het nu de sportschool wordt of elke dag een stevige wandeling met de hond. Bewegen is goed voor lichaam en geest.